Esittely

SF-Caravan Kokemäen Seutu ry perustettiin syksyllä 1988, kun joukko karavaanareita kokoontui lehti-ilmoituksen perusteella perustamaan Satakuntaan uutta matkailuvaunuyhdistystä. Yhdistysrekisteriin se merkittiin vuonna 1989. Alkuvuodet kuljettiin paljon, järjestettiin treffejä ja tapahtumia. Mielessä kyti kuitenkin haave omasta alueesta, jolle voisi sitten rakentaa puitteet myös muille karavaanareille.

Ensimmäinen pysyvämpi leirialue rakentui 1990-luvulla Harjavallan Paroninlahteen. Paronissa viihdyttiin, jopa sen verran hyvin, että paikallinen asukasyhdistys ryhtyi pontevasti vaatimaan aluetta kaupunkilaisten virkistysalueeksi. Kun sitten tarjoutui mahdollisuus vuokrata Kokemäen kaupungilta entinen yleinen leirintäalue, oli päätös varsin helppo: Paroninlahdesta luovutaan ja Pitkäjärveä ryhdytään kehittämään. Vuodesta 1997 yhdistyksen kotialue on ollut SFC-Pitkäjärvi.

Kun Pitkäjärven alueen vuokrasopimus siirtyi SF-Caravan Kokemäen Seutu ry:lle, oli alue ollut hetken vailla suurempia investointeja. Alusta alkaen aluetta kehitettiin systemaattisesti palvelemaan matkailuajoneuvoilla liikkuvia kulkijoita. Alkuvuosien aikana yhdistyksen kaikki energia ja varat sijoitettiin loppumattomalta tuntuvaan rakentamiseen. Jo ensimmäisenä kesänä saatiin vanhasta leirintämatkailijoiden katoksesta rakennettua kokoontumistilat, sauna ja saniteettitilat.

2000-luvulle tultaessa alueen suosio kasvoi. Matkailumuotona harraste kehittyi kahteen suuntaan, toisaalla aktiiviset harrastajat kulkivat, toisaalla vankkureita pysähtyi kausipaikoille viettämään eloa tontillaan. Karavaanariutta, kaikki tyynni. Pitkäjärvellä investoitiin alueen edelleen kehittämiseen, saatiin aikaiseksi uudet grillit, uusi kesähuoltorakennus ja monta pienempää projektia. Kausipaikoille alkoi muodostua jonoa ja yhtenä ensimmäisistä alueista alueella otettiin käyttöön isäntävelvoite osana kausipaikan hallintaa.

Kun takana on 24 vuotta eloa Pitkäjärvellä, on moni yhdistyksen aktiviteetti keskittynyt omalle alueelle. Treffit, tapahtumat keräävät kulkijoita alueelle ja Pitkäjärvi on Kokemäen toiseksi suurin matkailuvuorokausien tuottaja. Moni asia tehdään yhdessä alueen muiden toimijoiden kanssa, yhteistyössä on voimaa. Yhteistä toimintaa on myös Satakunnan YT-alueen kanssa, kolmen yhdistyksen voimin on tehty milloin liittokokousmatkoja toiselle puolelle Suomea, milloin järjestetty yhteisiä treffejä tai tapahtumia. SF-Caravan Kokemäen Seutu ry on koti reilulle kahdeksallesadalle karavaanarille. Yhdistyksen ja alueen talous on vakaa, suunnitelmallisella kehittämisellä toiminnat kehittyvät palvelemaan kaikkia matkailuajoneuvon käyttäjiä tulevaisuudessakin.

SF-Caravan ry:n:

• Vuoden alue 2020
  • Koiraystävällisin alue 2018
  • Kesäsuositusalue 2012
  • Vuoden yhdistys 2011

Vuoden Karavaanari 2017 - meidän "oma" Timo Tarvainen
Tässä luettavissa hänen mietteitään sekä virallinen tiedote.